Magic Commander

De plek voor 'collectible cardgames' zoals Magic, YuGi-Oh!, Pokémon en anderen

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Magic Commander

Bericht door Bart »

In dit nieuwsbericht over Magic 2012 lieten enkele spelers zich enthousiast uit over Commander.

Afbeelding

Enkele reacties:
Erwin schreef:... Ik verheug me zelf meer op de Commander release van volgende week. Ik ben al jaren geen reguliere Magicspeler meer, maar de kant en klare decks van deze bijzondere variant zal ik zeker weer op tafel leggen.
Sebastiaan schreef:Jah! Commander! Lekker casual aan de slag. Dat Legacy en meestal T2 is erg slecht voor mijn ego. :lol:
Kwebie schreef:Maar commander, daar wordt ik echt super vrolijk van. Een casual competitive formaat trekt mijn aandacht automatisch en de uitdaging die commander brengt is ook super leuk.
Jaren geleden speelden we wel regelmatig een partijtje Magic. Ondertussen hou ik het niet meer bij wat er in de loop der jaren allemaal gewijzigd is. Jullie enthousiasme over Commander maakt me wel erg nieuwsgierig.
Kunnen jullie wat meer uitleg geven over Magic Commander?
Afbeelding
Kwebie
Fabrieksmanager

Re: Magic Commander

Bericht door Kwebie »

Commander is van nature een casual multiplayer formaat. Inmiddels dusdanig populair dat op GP's en PT's side events worden aangeboden en er winkels zijn die er losse toernooien in aanbieden. Wel blijft het altijd non-rated zover ik begrepen heb.

In commander heb je nodig:
1 generaal, je 'Commander'. Dit is een legendary creature en bepaalt de kleur(en) van je deck.
99 andere kaarten (Land, Enchantments, Artifacts, Creatures, Sorcery's, Instants en Planeswalkers).

Je deck mag alleen mana-symbolen bevatten die gelijk zijn aan jouw commander. Gebruik je bijvoorbeeld Teneb, the Harvester, dan mag je alleen kaarten in je deck doen die Witte, Zwarte en Groene mana-symbolen bevatten. Dit komt omdat Teneb 3WGB kost om te casten en daarom niet in staat is om blauw en rode kaarten te supporten. Wil je 5 kleuren spelen, dan moet je een commander spelen die 5 kleuren is. Als je een 2 kleurendeck wilt, dan zoek je vaak een commander die 2 kleuren is.

Je deck van 99 kaarten wordt geschud en net als in de normale regels pak je 7 kaarten. Je commander gaat naar de command zone en mag volgens de regels gecast worden als je de mana kan betalen. Als hij dood gaat of verwijderd wordt uit het spel, dan mag je hem terug plaatsen in de commander zone. Je betaalt dan 2 mana extra om hem weer te casten, de volgende keer betaal je 4 mana extra, etc. etc.

Meestal zoek je een generaal die een ability heeft die synergy met de rest van het deck heeft. Teneb, the Harvester haalt beesten terug uit de graveyard als ability. Daarom zijn Teneb decks vaak creatures die kaarten in de graveyards krijgen om de ability van Teneb te 'misbruiken'.

In tegenstelling tot andere formaten begin je met 40 levens.
Je verliest zodra:
- Je 10 poison counters hebt
- Je 0 levens hebt
- Je 21 schade hebt ontvangen van 1 commander

Je wint zodra:
- Alle mensen aan tafel dood zijn gegaan.
- Niemand meer een kaart kan pakken ("Ge-mill'd")
- Je een clausule hebt die ervoor zorgt dat je wint.

Die laatste 2 zul je bij fans van het formaat niet of niet vaak tegen komen. Mensen vinden het casual aspect van het formaat leuk en willen dan ook decks maken die veel interactie tussen de andere mensen aan tafel mogelijk maakt. Fun staat boven winnen in dit formaat.

Alle regels etc. zijn te vinden op de commander website:
http://mtgcommander.net/rules.php