Welke nieuwe Knizia zou ik nou willen spelen?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Pura Vida
Kardinaal

Welke nieuwe Knizia zou ik nou willen spelen?

Bericht door Pura Vida »

Vraagje aan de Knizia kenners: welke van de twee nieuwe Knizia's zou ik nou willen proberen? Cascadero (binnenkort bij WGG) of Rebirth (geen NL versie in het verschiet?)?
Context: in verleden wel wat gespeeld van deze grootmeester. De eenvoud van regels en speelwijze altijd indrukwekkend gevonden. De interactie ook, hoewel de chaos op het speelbord en de (soms) lange duur van het eindspel (looking at you, EenT) me wat kon storen. Maar een modern en lekker interactief spel is welkom in huis en dan denk ik toch eerst aan genoemde twee. Wat ik belangrijk vind: hoe speelt het met 2, met 3, met 4? Is het goed herspeelbaar m.a.w. blijft het spel verrassen? Speelduur binnen een uur of max anderhalf? Bij redelijk gelijke spelers: spannend tot het eind, inhaalmogelijkheden etc?
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Welke nieuwe Knizia zou ik nou willen spelen?

Bericht door Peter Hein »

Zowel Cascadero als Rebirth speel je met het grootste gemak binnen het uur, zelfs een halfuur is prima haalbaar. Cascadero biedt van de twee de meeste uitdaging (meer mogelijkheid om de timing te manipuleren, elkaar bonussen voor de neus wegkapen), Rebirth speelt met twee weer ietsje beter.
Ik heb ze beide twee keer gespeeld, op dit moment geef ik licht de voorkeur aan Cascadero.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Beide spellen ken ik niet voor een advies maar wil toch MLEM ook aankaarten mocht je die niet in overweging hebben genomen.

Die doet het bij ons wel goed.
Peter Hein
Burgemeester

Ja, MLEM is ook erg leuk. En van Through the Desert is een nieuwe uitgave, als je die nog niet hebt.
Afbeelding
The_Mastermind
Sojaboon
Persoonlijke Ondertitel: Bordspellen webshop

Bericht door The_Mastermind »

+1 voor MLEM! Heb hem onlangs enkele keren kunnen spelen en was echt leuk :D er zat meer strategisch denken in dan ik oorspronkelijk dacht.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Argh... MLEM, Through the desert, Babylonia, Cascadero, Rebirth... het wordt er niet makkelijker op met jullie tips :lol:
Afbeelding
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Gewoon allemaal spelen! Knizia maakt zelden iets wat niet de moeite waard is. MLEM is wel echt leuker met meer spelers dus als je vooral met twee speelt dan is die misschien minder interessant. De andere twee heb ik nooit gedaan.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Rebirth heb ik de afgelopen vrijdagavond gespeeld. Leuk spel waarbij je dmv tactisch plaatsen de meerderheid wil krijgen over bepaalde gebieden. Echter je kan ook op andere manieren punten scoren en dan moet je elkaar ook nog dwars zitten.

MLEM heb ik 2 dagen gedemoed op Spellenspektakel en raakte daar alle 2 de dagen uitverkocht. Erg leuk spel vond ik zelf, maar wel met 4 of 5 spelers.
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Through the Desert is van oudsher één van mijn favoriete Knizia's en Rebirth (1x gespeeld) gaf me een soortgelijk spelgevoel. Die vond ik dus erg leuk, maar heb hem maar niet aangeschaft omdat ik TtD al veel te weinig speel.
De andere genoemde spellen heb ik ook veel te weinig gespeeld om er goed over te oordelen, maar daar sloeg niet direct een vonk over wat bij die eerste twee wel het geval was.

MLEM is overigens, als enige in dit lijstje, geen tegel-leg spel en dus totaal niet te vergelijken met de rest.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Allemaal op de probeer lijst dus maar. Keuze voor aanschaf is zojuist voor mij genomen omdat White Goblin een hele mooie korting geeft op Cascadero. Verschijnt 30 januari en ga voor die korting vooral even naar hun site.
Nummer 2 wordt Rebirth. Ooit. De rest kan op de MP lijst, of wie weet een keer live proberen ergens.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester

Van de (relatief) recente Knizia’s vind ik San Francisco ook wel een aanrader. Heeft een leuk Ra-achtig biedsysteem met meerderheden, en speelt met 2 ook erg goed.
Afbeelding