Terraforming Mars: the legacy of Mars

Spelprojecten op zoek naar financiers

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Pura Vida
Kardinaal

Terraforming Mars: the legacy of Mars

Bericht door Pura Vida »

Zit ik net in een ander draadje te melden dat ik niet zo van de campagne spellen ben, krijg je dit: een crowdfunding voor TM: het campagnespel. Ik ga voor de bijl, denk ik, maar ik wacht wel op een NL versie. Intrafin gaat deze geheid oppakken natuurlijk. Volledig herspeelbare modules trouwens. :thumbup:
1504f6b3-c716-4ebf-b369-f019d25cd26f.webp
Afbeelding

Labels:
Bored Gaymer
Fabrieksmanager

Re: Terraforming Mars: the legacy of Mars

Bericht door Bored Gaymer »

Hmmmm, een bedrijf dat AI gebruikt en anti-trans is. Shut up and take my money :roll:
"I am a tattooed sexy dancing monkey"
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Lucky Jack »

Bored Gaymer schreef: wo 13 mei 2026, 09:21 Hmmmm, een bedrijf dat AI gebruikt en anti-trans is. Shut up and take my money :roll:
Je kunt je kop lekker in het zand gaan steken, maar praktisch elk bedrijf gebruikt AI in in enige mate (al is het maar voor spellingscontrole), of zal dit in de nabije toekomst gaan doen.

Persoonlijk vind ik het bijhouden van vermeende standpunten van bedrijven of werknemers wat ingewikkeld. Dagelijkse boodschappen doen wordt dan ook een hele klus.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Peter Hein »

Ik ben benieuwd of ze een beetje de verhaallijn van de trilogie van Kim Stanley Robinson aanhouden, of dat ze gewoon zelf wat bedenken.

Het lijkt me erg intrigerend, maar legacyspellen zijn in mijn ervaring erg moeilijk om blijvend op tafel te krijgen. Na 2,5 jaar ben ik bij Ticket to Ride Legacy nog niet verder dan hoofdstuk 5 gekomen, en TtR is echt geen spel dat ik verder weinig speel.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Lucky Jack schreef: wo 13 mei 2026, 09:39
Bored Gaymer schreef: wo 13 mei 2026, 09:21 Hmmmm, een bedrijf dat AI gebruikt en anti-trans is. Shut up and take my money :roll:
Je kunt je kop lekker in het zand gaan steken, maar praktisch elk bedrijf gebruikt AI in in enige mate (al is het maar voor spellingscontrole), of zal dit in de nabije toekomst gaan doen.

Persoonlijk vind ik het bijhouden van vermeende standpunten van bedrijven of werknemers wat ingewikkeld. Dagelijkse boodschappen doen wordt dan ook een hele klus.
Dat is natuurlijk zo en als je tot het uiterste consequent wilt zijn, ga je in een regenton wonen en eet je bessen. Maar dat is tegelijk nogal een dooddoener hier natuurlijk, want het ter sprake brengen van transfobie bij de ontwerpers en het gebruik van AI voor TM zijn wat mij betreft zeer terechte punten en reden genoeg om zelf niet meteen in te springen en even te wachten met aankopen. Eens kijken hoe dit spel ontworpen is/wordt. En die 'broer van', ben even kwijt welke Fryxelius dat was, was natuurlijk gewoon een paardenlul, daar kan ik maar duidelijk over zijn. Ondanks zijn halfbakken verantwoording en excuses later. Reden om geen aanschaf te doen? Misschien wel ja. Reden om TM nooit meer te spelen? Hell no. Ieder zijn eigen afwegingen, nietwaar?
Peter Hein schreef: wo 13 mei 2026, 10:01 Ik ben benieuwd of ze een beetje de verhaallijn van de trilogie van Kim Stanley Robinson aanhouden, of dat ze gewoon zelf wat bedenken.

Het lijkt me erg intrigerend, maar legacyspellen zijn in mijn ervaring erg moeilijk om blijvend op tafel te krijgen. Na 2,5 jaar ben ik bij Ticket to Ride Legacy nog niet verder dan hoofdstuk 5 gekomen, en TtR is echt geen spel dat ik verder weinig speel.
Dat weet ik niet, over die verhaallijn. Wel lijkt het erop dat je elke episode een nieuwe planeet of maan gaat terraformen, dus dan zou het antwoord op je vraag misschien 'nee' zijn. De enige campagne die het hier in huis goed deed was de Fenris campagne van Scythe. Die hebben we destijds 3x helemaal doorgespeeld met zijn vieren en tweeën. Dat was wel midden in de Coronatijd trouwens. Het herbruikbare materiaal uit Fenris voor het basisspel Scythe is een grote plus voor ons. Als ze dat bij TM ook doen, ben ik iets dichterbij een aankoop.
Afbeelding
BrokenMill
Veenboer

Bericht door BrokenMill »

Lucky Jack schreef: wo 13 mei 2026, 09:39 Je kunt je kop lekker in het zand gaan steken, maar praktisch elk bedrijf gebruikt AI in in enige mate (al is het maar voor spellingscontrole), of zal dit in de nabije toekomst gaan doen.

Het gaat hier natuurlijk om generatieve AI gebruikt voor afbeeldingen, geen spellingscontrole. En juist door het te boycotten kan je er voor zorgen dat niet elk bedrijf dat in de toekomst gaat doen.

Persoonlijk vind ik het steeds belangrijker worden om verantwoord te consumeren, en dat dat zeker wel impactvol kan zijn.
Dennis77
Regenmaker

Bericht door Dennis77 »

Anti-trans is natuurlijk van een andere orde (al heb ik geen idee waarom er sprake van is), maar waarom is iedereen zo tegen AI?
BrokenMill
Veenboer

Dennis77 schreef: vr 15 mei 2026, 10:46 Anti-trans is natuurlijk van een andere orde (al heb ik geen idee waarom er sprake van is), maar waarom is iedereen zo tegen AI?
Alle generatieve AI modellen zijn gebaseerd op werk van mensen (in dit geval kunstenaars / illustratoren) dat gebruikt wordt zonder toestemming of compensatie. Daarnaast gebruiken de AI datacenters enorm veel electriciteit en water, wat problematisch is voor het milieu.
Een bedrijf dat AI afbeeldingen gebruikt geeft dus aan dat ze geen respect hebben voor kunstenaars / onze planeet.

Op boardgamegeek staan een aantal threads van een paar jaar geleden over de anti-trans en racistische uitspraken van de ontwerpers.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

BrokenMill schreef: vr 15 mei 2026, 15:58
Dennis77 schreef: vr 15 mei 2026, 10:46 Anti-trans is natuurlijk van een andere orde (al heb ik geen idee waarom er sprake van is), maar waarom is iedereen zo tegen AI?
Alle generatieve AI modellen zijn gebaseerd op werk van mensen (in dit geval kunstenaars / illustratoren) dat gebruikt wordt zonder toestemming of compensatie. Daarnaast gebruiken de AI datacenters enorm veel electriciteit en water, wat problematisch is voor het milieu.
Een bedrijf dat AI afbeeldingen gebruikt geeft dus aan dat ze geen respect hebben voor kunstenaars / onze planeet.

Op boardgamegeek staan een aantal threads van een paar jaar geleden over de anti-trans en racistische uitspraken van de ontwerpers.
Dat was vooral een van de ontwerpers: Enoch Fryxelius. Heb t maar even opgezocht. Mijn definiëring eerder was wel adequaat.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

BrokenMill schreef:

Ja vind ik ook voor mensen te zeggen. Laatst op BGG een artiest die een spel met comic artwork maakte met zelf verzonnen helden. De stijl was ster geïnspireerd op Marvel uit de jaren 60.

Iedereen vol lof dat hij dit stijl zo goed wist te vatten en dat het geen AI slop was.

Maarja hoe is deze inspiratie anders dan? Alles is toch geïnspireerd door werk van andere mensen?

Iemand die voor zijn werk productontwikkelaar is of het nu om voedingsproducten of technologie gaat gebruikt het werk van voorgangers.
BrokenMill
Veenboer

Edwin84 schreef: vr 15 mei 2026, 17:51 Maarja hoe is deze inspiratie anders dan? Alles is toch geïnspireerd door werk van andere mensen?
Plagiaat en inspiratie zijn wel andere dingen. AI heeft geen inspiratie, het plakt alleen bestaande stukken uit een enorme database aan elkaar. Een paar jaar geleden kon je soms nog restanten van handtekeningen zien in AI afbeeldingen.
Dennis77
Regenmaker

Bericht door Dennis77 »

Alles wat nieuw is roept altijd weerstand op. Ik heb geen idee of het daadwerkelijk plagiaat is, aangezien ik niet exact weet hoe het werkt als je AI een afbeelding laat maken. Maar je kunt volgens mij definiëren waar de uitkomst aan moet voldoen en ook iets ‘nieuws’ creëren.

Wat betreft het water verbruik, ben ik vooral benieuwd: waar hebben we het nou over? Want iedereen roept het altijd, dus er zal ergens een kern van waarheid zitten. Maar waar raakt dat het milieu meer dan andere industrieën? Hetzelfde geldt voor electriciteit.

Het lijkt een soort mode te zijn om alles wat AI is per definitie af te keuren en ik begrijp het gewoon nog niet zo.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Dennis77 schreef: za 16 mei 2026, 10:33 Alles wat nieuw is roept altijd weerstand op. Ik heb geen idee of het daadwerkelijk plagiaat is, aangezien ik niet exact weet hoe het werkt als je AI een afbeelding laat maken. Maar je kunt volgens mij definiëren waar de uitkomst aan moet voldoen en ook iets ‘nieuws’ creëren.

Wat betreft het water verbruik, ben ik vooral benieuwd: waar hebben we het nou over? Want iedereen roept het altijd, dus er zal ergens een kern van waarheid zitten. Maar waar raakt dat het milieu meer dan andere industrieën? Hetzelfde geldt voor electriciteit.

Het lijkt een soort mode te zijn om alles wat AI is per definitie af te keuren en ik begrijp het gewoon nog niet zo.
Klopt op zich dat alles wat nieuw is, weerstand oproept. Als we het over de online transhaat hebben, klopt dat helemaal. Misplaatste angst en nergens voor nodig. Voor AI geldt natuurlijk hetzelfde, hoewel dat een discussie van een heel andere orde is. Het een gaat over mensenrechten die voor sommigen kennelijk minder belangrijk worden geacht dan voor anderen, het andere gaat over een economische activiteit die behalve die 'angst voor het nieuwe' ook gewoon echt milieu- en dus ook economische problemen gaat opleveren. Een stevig datacenter kost qua watergebruik al gauw het equivalent van een middelgrote stad. Hetzelfde geldt voor het elektriciteitsgebruik. Dat betekent in een land als Nederland heel concreet dat het keihard concurreert met bijvoorbeeld nieuwbouw van woningen. De ruimte op het elektriciteitsnet is namelijk heel krap en onze zoetwatervoorraad is ook hard aan het slinken. Als er één hyperscale niet wordt gebouwd, zet je voor hetzelfde geld een hele nieuwe stad neer.
Afbeelding
Dennis77
Regenmaker

Bericht door Dennis77 »

Maar er zijn meer industrieën die zoveel water verbruiken. Sommige zelfs nog wel meer. Maar daar worden deze vergelijkingen niet mee getrokken. Hetzelfde met het electriciteitsnet. Ja, het is krap. Maar is dat de schuld van AI? Alsof AI het enige is dat veel elektriciteit gebruikt. Om het op deze manier één op één te vergelijken is naar mijn mening geheel onterecht.

Economisch gezien kan het inderdaad een probleem worden. Er is geen race met betrekking tot AI, maar met betrekking tot super intelligentie. Iedereen wil de eerste zijn die dat realiseert en er wordt onevenredig in geïnvesteerd. AI is op dit moment gebaseerd op taal modellen en feitelijk is er niet zo zeer sprake van intelligentie, het is meer een database. Het bereiken van SI lijkt nog vér in de toekomst te liggen en zal het dus lang duren voor de investeringen terug verdiend kunnen worden. Met andere woorden: er is een bubbel gecreëerd die op een gegeven moment kan klappen.
BrokenMill
Veenboer

Dennis77 schreef: za 16 mei 2026, 13:07 Maar er zijn meer industrieën die zoveel water verbruiken. Sommige zelfs nog wel meer. Maar daar worden deze vergelijkingen niet mee getrokken. Hetzelfde met het electriciteitsnet. Ja, het is krap. Maar is dat de schuld van AI? Alsof AI het enige is dat veel elektriciteit gebruikt. Om het op deze manier één op één te vergelijken is naar mijn mening geheel onterecht.
Dus omdat andere dingen ook slecht zijn moeten we er niets aan doen? Dat is geen argument. De klimaat crisis was al rampzalig voor de opkomst van AI, dus alles wat het nog versnelt is een probleem. Zeker zoiets non-essentieels als de huidige vorm van AI. En op dit moment zijn er veel plannen voor nieuwe datacenters, dus daar kan makkelijk nog iets aan gedaan worden.