Paranormal review (Best With One, Gabe Barrett)

Solitaire spellen, solo coöperatief, multiplayer spellen (solo of met automata) en spellen met solo varianten.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Paranormal review (Best With One, Gabe Barrett)

Bericht door kosterix »

Paranormal is een leuk klein solo doosje dat met verzenden rond de €32 kost, wat ik afrond naar nul.

Op een speelbord van 4x4 willekeurig gelegde locaties (waar de meeste een Amerikaanse stad voorstellen) neem je het op tegen een van de drie bazen, die in moeilijkheidsgraad verschillen.

Het spelverloop gaat in twee fasen: een "dag" fase waar het bord een verzameling steden voorstelt, en een "nacht" fase die begint als je de baas gaat bevechten, je flipt dan elke locatie naar de nachtzijde.

In de dag fase bevecht je bovennatuurlijke verschijnselen, gebruikt spullen, maar dat kost energie en levenspunten. Ook is ergens een verloren held, die je al dan niet kunt vinden en redden. Elke ronde komen er 3 monsters en items bij, die soms extra monsters "spawnen". Er is ook een timer. Gaandeweg krijg je een idee waar de baas, baaswapen en verloren held kunnen zijn.

In de nacht fase zijn de regels anders en per baas verschillend, zo is de eerste baas een heks die als je haar niet verslaat een ritueel afmaakt waarna een Onuitsprekelijke Gruwel verschijnt die je in een keer moet omleggen.

Het spelmechanisme heeft bekende onderdelen, wat er in komen vergemakkelijkt:
  • (1) spelbord bestaande uit 4x4 kaarten is een bekend principe (zo ook in Kilforth, Adventure of D, etc);

(2) elke held kan 3 acties uit een vast setje kiezen (Rest, move, interact & combat). Combat zelf is dobbelen en de icons op de monster kaart bekijken, snel gedaan.

(3) het vinden van de baas, het baaswapen, en de verloren held is ontleend aan Tobago (of Cryptid, of Black Sonata), waar clues de te bepalen locatie steeds nauwkeuriger inperken tot er maar 1 locatie overblijft en dat is hem.
Spel is snel opgezet, en voor je ogen ontvouwt zich een situatie - in enige mate random gegenereerd, dus elk potje een beetje anders. Veel wordt bepaald met dobbelstenen en "tokens", en het zuigt je helemaal in het spel (althans dat was bij mij zo).

Het thema is Amerikaanse folklore - a la de gestriemde serie Supernatural - met poltergeisten, wendigo's, neshi's en dergelijke, en de helden zijn je alledaagse buurmeisje, geen super kracht maar eerder antihelden. Ook als je niks met folklore hebt, ik kijk een aflevering als ik de slaap niet kan vatten, is het in elk geval een consistente setting.

Spelregelboekje is mooi en past in het doosje, tekst is in Serif en groot genoeg lettertype, wit/rood op zwart, en van goede kwaliteit. Minpunt is dat er geen index is, maar het is een dun boekje en je kunt vrij snel de passage vinden waar de details staan. Zoals bekend mag zijn ben ik een ongelooflijke zeikerd wat betreft spelregels, dus vermeldenswaardig is dat ik van de creator antwoorden op vragen heb gehad. Het enige wat ik wil meegeven is dat
  • - bij het dobbelen van locatie waar een monster komt, het niet mag op de baas, maar wel op Home of Crossroads;
    - bij het deduceren tellen baas, home en crossroads als beperkende voorwaarden (daar kan hij niet liggen); dit staat niet in de regels maar is zoals de maker het speelt;
    - je kleine kaartjes op locaties legt dus ideaal is een wat ruwere ondergrond zoals de eikenhouten tafel van je schoonouders, of iets van neopreen.
Solo voor die prijs zeker aan te raden.
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Re: Paranormal review (Best With One, Gabe Barrett)

Bericht door kosterix »

Update: Paranormal verkocht om de volgende redenen:
  • dat het me begon tegen te staan de fase tot de baas duurt me te lang.
  • Er is een heldencombinatie die beter is dan alle andere dus die andere wil je niet.
  • Verder zit er een conceptueel foutje in, alle grid conditie deductie kaarten zijn symmetrisch, dus als je toevallig een symmetrisch grid hebt gelegd, kun je kaarten trekken tot je een ons weegt maar zul je niet de potentiele locaties kunnen terugbrengen tot 1. Waardoor het spel nooit eindigt.
Kwam dit toevallig tegen en heb een voorbeeld gefilmd en dit aan Gabe voorgelegd, met als voorgestelde fix een tweetal non-symmetrische (extra) deductie kaartjes om dit op te lossen.

Geen reactie natuurlijk. Mogelijk zal een reprint hierin voorzien, maar tot die tijd kun je bij het uitleggen van het 4x4 grid het opnieuw doen tot het niet symmetrisch meer is.

Voorlopig wel genezen van die Best with One games, althans die van Gabe zelf komen (om The Forgotten Road en Last Stronghold niet te noemen, oeps wat deed ik zonet).

Over de non-Gabe Best with one titels:
Even getwijfeld over Radiance maar dat lijkt me voornamelijk gedoe; Cursed Castle was voornamelijk sensationeel sterven zonder verhaallijn, die heb ik gespeeld en verkocht; en Witch Hunter leek interessant en heb deze geproofread met als gevolg dat Drew (de grafisch ontwerper annex spellenmaker) het helemaal op de schop gedaan heeft. Even afwachten dus.
Overigens zijn Rome Fate of an Empire, en Dieson Crusoe, blijvertjes.