Spellengek Top-100 - 2026: tel mee af naar 1
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Spellengek Top-100 - 2026: tel mee af naar 1
Zelfs een feestdag en vrije dag in de Lage Landen kan Peter Hein niet tegenhouden om in de ochtenduren de volgende tien spellen met ons te delen. "Lieve Jacoba" van Kris De Bruyne, dat net op de radio speelde, verzacht de pijn van de vroege inspanning.
De lijst dendert gestaag verder naar de hoogste regionen: vandaag stappen we de top-40 binnen.
Spellengek Top-100 -2026 | 40-31
De lijst dendert gestaag verder naar de hoogste regionen: vandaag stappen we de top-40 binnen.
Spellengek Top-100 -2026 | 40-31
Labels:
-
Edwin84
- Elfenkoning
Door de leeftijd zie je vaak dat mensen het spel vroeger heel hoog waardeerden. Als je een spel dan heel vaak hebt gespeeld kan je er op uitgekeken raken.Peter Hein schreef:Die snap ik niet helemaal. Als een spel leuk genoeg is om te kopen doet leeftijd er toch niet toe? Sterker nog, best kans dat je het voor een leuke prijs tweedehands kunt vinden.Patries schreef: wo 13 mei 2026, 09:42 Taveernen heb ik pas voor het eerst gespeeld en ik was eigenlijk wel positief verrast. Als ik dat eerder had geweten, had ik het vermoedelijk ook wel gekocht. Nu vind ik het te oud.
Zoveel jaar later kan het nog een goed spel zijn maar de zin om het op tafel te brengen kan minder zijn.
-
Knipoog
- Garnaal
Oh, wat een feest weer al die leuke spellen en commentaren.
En dan moet de top 20 nog komen ook
Dank dank ook dit jaar weer Spellengek!

En dan moet de top 20 nog komen ook
Dank dank ook dit jaar weer Spellengek!
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.
-
Pura Vida
- Kardinaal
De ochtend van Hemelvaart, een regenbui, alle tijd om eens lekker los te gaan op de nummers 40 tot en met 31. Grand Austria Hotel heeft twee drempels om er toch nog eens binnen te lopen: Luciani en leeftijd. Dat je Scythe nog nooit hebt gespeeld, Peter Hein, vind ik ongelooflijk. Al tien jaar bestaat dit spel. Als je eens in Leiden bent, zet onze spellengekke familie het graag eens voor je op tafel. Zelf spelen we het niet vaak meer, maar na meer dan 250 potjes mag dat wel. Ik verheug me zeer op de twee speler variant die Stegmaier heeft ontworpen: een spel dat Scythe combineert met Expeditions en waarin nieuwe facties zitten die ook in beide spellen bruikbaar zijn. Geheid dat dit beide spellen weer een push geeft hier.
Ik heb zelf nog steeds Leven in de Amazone niet gespeeld. Wat ik er van zie en lees, lijkt het veel op enkele andere spellen in huis. Echter de waardering is zo hoog, dat ik er toch aan moet geloven, denk ik. Het Witte Kasteel vonden we precies 10 potjes heel erg leuk en daarna precies niet meer. Schitterend ontworpen, maar (voor ons) te snel een herhaling van zetten. Het Stenen Tijdperk is een oude favoriet bij ons maar wel wat verdreven door het nieuwe. Elke keer dat we het spelen, vraag ik me wel af waarom dit spel eigenlijk niet in mijn top 20 staat. De soepelheid, de interactie, het strooien met poppetjes en het schitterende en humoristische speelbord (onze kinderen zagen op heel jonge leeftijd al wat die figuurtjes bij de hut gingen doen)... eigenlijk gewoon een heel leuk spel. En die honger strategie? Ach, die hoef je niet te volgen toch?
Wat heb ik Spirit Island toch graag leuk willen vinden. Het anti-koloniale thema alleen al. Maar helaas vond ik het helemaal niks. Dat ligt geheel aan mij.
Ik sluit me graag bij veel anderen aan: Clever vind ik de beste Roll&Write en ook veel beter dan de andere versies. Intussen met de Challenge blokjes doet deze het nog steeds prima. Heat hebben we eens gespeeld op SpellenSpektakel. Dat was leuk, maar vergetelijk.
Blijven nog twee eigen top 10 spellen over: Concordia en Brass Birmingham. Ik sluit me v.w.b. Concordia helemaal aan bij wat Spellengek er al over schrijft. En dan nog die extra speelborden die net weer een variatie geven. Schitterend spel. Brass Birmingham benadert - hoe meesterlijk de economische interactie erin is ontworpen - onze favoriet op dit gebied Gaia Project. Echt een fenomenaal goed spel. Ik heb het twee spelers bord van BB gebackt zoals dat heet, maar heb verder totaal geen interesse in Pittsburgh. Midden in de tweede Gilded Age, waarin de machtswellust en graaizucht der techbro's die van de oude oliebaronnen en railrovers in het veelvoudige overtreft, een spel in huis halen dat precies dat thema bijna idealiseert? Please no.
Net op tijd. Zoon 2 wil spelen. Een spel dat de top 100 heeft verlaten nota bene. Morgen verder.
Ik heb zelf nog steeds Leven in de Amazone niet gespeeld. Wat ik er van zie en lees, lijkt het veel op enkele andere spellen in huis. Echter de waardering is zo hoog, dat ik er toch aan moet geloven, denk ik. Het Witte Kasteel vonden we precies 10 potjes heel erg leuk en daarna precies niet meer. Schitterend ontworpen, maar (voor ons) te snel een herhaling van zetten. Het Stenen Tijdperk is een oude favoriet bij ons maar wel wat verdreven door het nieuwe. Elke keer dat we het spelen, vraag ik me wel af waarom dit spel eigenlijk niet in mijn top 20 staat. De soepelheid, de interactie, het strooien met poppetjes en het schitterende en humoristische speelbord (onze kinderen zagen op heel jonge leeftijd al wat die figuurtjes bij de hut gingen doen)... eigenlijk gewoon een heel leuk spel. En die honger strategie? Ach, die hoef je niet te volgen toch?
Wat heb ik Spirit Island toch graag leuk willen vinden. Het anti-koloniale thema alleen al. Maar helaas vond ik het helemaal niks. Dat ligt geheel aan mij.
Ik sluit me graag bij veel anderen aan: Clever vind ik de beste Roll&Write en ook veel beter dan de andere versies. Intussen met de Challenge blokjes doet deze het nog steeds prima. Heat hebben we eens gespeeld op SpellenSpektakel. Dat was leuk, maar vergetelijk.
Blijven nog twee eigen top 10 spellen over: Concordia en Brass Birmingham. Ik sluit me v.w.b. Concordia helemaal aan bij wat Spellengek er al over schrijft. En dan nog die extra speelborden die net weer een variatie geven. Schitterend spel. Brass Birmingham benadert - hoe meesterlijk de economische interactie erin is ontworpen - onze favoriet op dit gebied Gaia Project. Echt een fenomenaal goed spel. Ik heb het twee spelers bord van BB gebackt zoals dat heet, maar heb verder totaal geen interesse in Pittsburgh. Midden in de tweede Gilded Age, waarin de machtswellust en graaizucht der techbro's die van de oude oliebaronnen en railrovers in het veelvoudige overtreft, een spel in huis halen dat precies dat thema bijna idealiseert? Please no.
Net op tijd. Zoon 2 wil spelen. Een spel dat de top 100 heeft verlaten nota bene. Morgen verder.
-
Patries
- Grote Dienaar
31-40
Grand Austria Hotel! In mijn top 3. Geweldig thematisch spel. Dit spel heb ik dus wel gekocht toen het al een flink aantal jaar uit was. Wist ik niet toen ik het ontdekte op bordspel radar. Eigenlijk vindt iedereen met wie ik het speel het een zeer goed spel. We hebben ook de uitbreiding en pas sinds het laatste potje kan die goed meedraaien.
Leven in de Amazone heb ik ook. Ook erg leuke puzzel en ik hou van het thema (dieren)
Grand Austria Hotel! In mijn top 3. Geweldig thematisch spel. Dit spel heb ik dus wel gekocht toen het al een flink aantal jaar uit was. Wist ik niet toen ik het ontdekte op bordspel radar. Eigenlijk vindt iedereen met wie ik het speel het een zeer goed spel. We hebben ook de uitbreiding en pas sinds het laatste potje kan die goed meedraaien.
Leven in de Amazone heb ik ook. Ook erg leuke puzzel en ik hou van het thema (dieren)
-
Patries
- Grote Dienaar
Als je hem afpelt, lijkt het op cascadia. Dat vind ik ook een erg leuk spel. Leven in de Amazone zorgt wel voor extra elementen, waardoor het uitdagender is: je moet meer rekening houden hoe je de dieren plaatst, ook ten opzichte van elkaar. En je kunt niet zomaar elke ronde een dier plaatsen: je moet genoeg grondstoffen kopen. Maar ja, door bagbuilding weet je niet wat je trekt, dus of je beurt kan zijn zoals je beoogd had.Pura Vida schreef: do 14 mei 2026, 11:38 Ik heb zelf nog steeds Leven in de Amazone niet gespeeld. Wat ik er van zie en lees, lijkt het veel op enkele andere spellen in huis. Echter de waardering is zo hoog, dat ik er toch aan moet geloven, denk ik.
Laatst gewijzigd door Patries op do 14 mei 2026, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Nautilus
- Garnaal
Drie toppers in de lijst. Scythe zit qua spelconcept nog ijzersterk in elkaar: een goede world-builder met voldoende speler interactie. Spirit Island is het beste type coop spel: werk je niet goed samen dan verlies je. Brass wint gelukkig nog aan populariteit. Al zou deze inmiddels wel hoger mogen staan.
100-91
Gespeeld: 4
In bezit: 1 (Marco Polo)
In top 20: -
90-81
Gespeeld: 6
In bezit: 1 (Nemesis)
In top 20: 1 (Dune Imperium Uprising)
80-71
Gespeeld: 3
In bezit: 1 (Terra Mystica)
In top 20: 2 (Rovers van de Noordzee, Terra Mystica)
70-61:
Gespeeld: 5
In bezit: 2 (Pandemic Legacy, Machiavelli)
In top 20: 0
60-51
In bezit: 1 (7 Wonders)
50-41
In bezit: 3 (Hoogspanning, Pandemie, Dune Imperium)
40-31
Gespeeld: 7
In bezit: 1 (Scythe)
In top 20: 3 (Scythe, Spirit Island, Brass)
Totaal
Gespeeld: 35
In bezit: 10
In top 20: 6 (Dune Imperium Uprising, Rovers van de Noordzee, Terra Mystica,Scythe, Spirit Island, Brass)
100-91
90-81
80-71
70-61:
60-51
50-41
40-31
Totaal
Gespeeld: 35
In bezit: 10
In top 20: 6 (Dune Imperium Uprising, Rovers van de Noordzee, Terra Mystica,Scythe, Spirit Island, Brass)
-
Bart
- Beheerder
De Spellengek blijft aftellen. Vandaag zelfs met twee nieuwe spellen in dit nieuwe tiental. Sterk.
Top-100, de nummers 30 tot 21:
Spellengek Top-100 -2026 | 30-21
Top-100, de nummers 30 tot 21:
Spellengek Top-100 -2026 | 30-21
-
Patries
- Grote Dienaar
Ticket to Ride Europe is voor mij een klassieker. Ik denk dat dat een van mijn eerste spellen na Catan is geweest. Het is zelfs nog de Engelse versie, de NL versie had je nog niet. Toevallig zei ik laatst tegen mijn man dat ik het best wel weer eens een keer wilde gaan spelen. Ik koop trouwens niet meerdere versies van hetzelfde spel, ook al hebben ze hun eigen karakteristieken.
The Crew is leuk, spelen we veel op de spellenavond, als filler.
Flip 7 heb ik pas als vakantiespelletje voor het gezin gekocht. Slaat hier bij de kinderen nog niet echt aan. An sich best geinig.
El Grande een keer gespeeld op de spellenavond. Niet mijn type spelmechanisme, gebieden veroveren. Het bleef voor mij ook redelijk abstract eigenlijk.
Kwakzalvers is bij ons typisch een gezinsspel en stiekem vind ik het erg leuk.
Endeavor: blij dat die zo hoog staat. Voor mij de verrassing van 2025. Gekocht omdat werd aangekondigd dat die bij de pre-orders al uitverkocht zou zijn, dus eigenlijk blind besteld toen. Wat een leuk, origineel spel.
Splendor is voor ons een spel dat valt onder de nieuwe klassiekers. Simpel, maar toch met meerdere opties om tot de overwinning te gaan. Mijn jongste zoon speelde dit al toen hij 10 was en hij won verrassend vaak met zijn taktiek om zsm voor de dure blauwe kaarten te gaan.
The Crew is leuk, spelen we veel op de spellenavond, als filler.
Flip 7 heb ik pas als vakantiespelletje voor het gezin gekocht. Slaat hier bij de kinderen nog niet echt aan. An sich best geinig.
El Grande een keer gespeeld op de spellenavond. Niet mijn type spelmechanisme, gebieden veroveren. Het bleef voor mij ook redelijk abstract eigenlijk.
Kwakzalvers is bij ons typisch een gezinsspel en stiekem vind ik het erg leuk.
Endeavor: blij dat die zo hoog staat. Voor mij de verrassing van 2025. Gekocht omdat werd aangekondigd dat die bij de pre-orders al uitverkocht zou zijn, dus eigenlijk blind besteld toen. Wat een leuk, origineel spel.
Splendor is voor ons een spel dat valt onder de nieuwe klassiekers. Simpel, maar toch met meerdere opties om tot de overwinning te gaan. Mijn jongste zoon speelde dit al toen hij 10 was en hij won verrassend vaak met zijn taktiek om zsm voor de dure blauwe kaarten te gaan.
-
Pura Vida
- Kardinaal
We komen alweer aan bij de echte toppers van dit jaar. Eerst maar even over beide zakgrabbelaars. Ik haakte meteen af bij het gepriegel en gedoe met Kwakzalvers, terwijl Orléans al jaren mee gaat en af en toe nog op tafel komt. Wel altijd met die tweede uitbreiding, met de pittiger gebeurtenissen, extra handelsdoelen die het reizen aantrekkelijker maken en het veel betere goede daden bord. Een beetje droog, toegegeven, maar nochtans een heerlijk spel. Voor de spelers die nog steeds de 'verkeerde' volgelingen trekken: stuur ze bijtijds weg naar een goed doel, je hebt echt maar rond de 8 volgelingen nodig in die zak.
Endeavor Deep Sea staat op de lijst, maar door omstandigheden spelen we niet vaak meer met zijn drieën, dus twijfel nog wel.
El Grande staat niet meer op mijn eigen toplijst wegens gebrek aan speeltijd, maar terecht dat dit spel nog hoog staat. Snap alleen dat "spannende" van de toren niet. Je weet toch altijd wat daar in zit? Leuk extra tactisch motief, dat wel, maar speltechnisch is die toren nutteloos en had het net zo goed een apart stapeltje blokjes kunnen zijn.
Flip 7: ik begrijp niet dat mensen dit in een eigen top 10 of 20 zetten, maar goed. Het is een geinig tijdverdrijf en inderdaad kan iedereen meedoen. Volgend jaar daalt deze weer, vrees ik.
Ik heb alleen TTR Europa van de twee in de lijst gespeeld en deze zou 10 jaar terug nog wel mijn top 20 hebben gehaald. Hoort bij de stapel spellen in het museale hoekje in onze kast, bovenop El Grande.
Splendor is een topper in het genre van racepuzzelen. De eenvoud, de spanningsopbouw naar het einde toe, schitterend. @Patries: leuk dat winnen met de dure kaarten kennelijk echt gaat. Bij ons is het meestal hooguit een enkele dure kaart die het laatste zetje geeft. De Crew was zoals eerder gemeld ongeveer 40 potjes leuk en daarna niet meer. Dat ligt niet aan De Crew maar aan mij, of aan de mensen waarmee ik tegenwoordig mijn spelletjes speel. Weinig slagenfanaten in de omgeving.
Dan tot slot de enige uit mijn eigen top 20: Viticulture: onze leukste worker placement. Ik houd eigenlijk niet heel erg van werkers neerzetten, maar deze is echt leuk en heerlijk thematisch.
Endeavor Deep Sea staat op de lijst, maar door omstandigheden spelen we niet vaak meer met zijn drieën, dus twijfel nog wel.
El Grande staat niet meer op mijn eigen toplijst wegens gebrek aan speeltijd, maar terecht dat dit spel nog hoog staat. Snap alleen dat "spannende" van de toren niet. Je weet toch altijd wat daar in zit? Leuk extra tactisch motief, dat wel, maar speltechnisch is die toren nutteloos en had het net zo goed een apart stapeltje blokjes kunnen zijn.
Flip 7: ik begrijp niet dat mensen dit in een eigen top 10 of 20 zetten, maar goed. Het is een geinig tijdverdrijf en inderdaad kan iedereen meedoen. Volgend jaar daalt deze weer, vrees ik.
Ik heb alleen TTR Europa van de twee in de lijst gespeeld en deze zou 10 jaar terug nog wel mijn top 20 hebben gehaald. Hoort bij de stapel spellen in het museale hoekje in onze kast, bovenop El Grande.
Splendor is een topper in het genre van racepuzzelen. De eenvoud, de spanningsopbouw naar het einde toe, schitterend. @Patries: leuk dat winnen met de dure kaarten kennelijk echt gaat. Bij ons is het meestal hooguit een enkele dure kaart die het laatste zetje geeft. De Crew was zoals eerder gemeld ongeveer 40 potjes leuk en daarna niet meer. Dat ligt niet aan De Crew maar aan mij, of aan de mensen waarmee ik tegenwoordig mijn spelletjes speel. Weinig slagenfanaten in de omgeving.
Dan tot slot de enige uit mijn eigen top 20: Viticulture: onze leukste worker placement. Ik houd eigenlijk niet heel erg van werkers neerzetten, maar deze is echt leuk en heerlijk thematisch.
-
Nautilus
- Garnaal
100-91
90-81
80-71
70-61:
60-51
50-41
40-31
30-21
Gespeeld: 8
In bezit: 4
Totaal
Gespeeld: 43
In bezit: 14
90-81
80-71
70-61:
60-51
50-41
40-31
30-21
Gespeeld: 8
In bezit: 4
Totaal
Gespeeld: 43
In bezit: 14
-
Bart
- Beheerder
Vandaag kennen we de op tien na hoogst genoteerde spellen. Daarbij twee nieuwe spellen en twee sterke stijgers. Maar ook twee spellen die een status quo behouden. De andere vier verschuiven slechts een beetje.
Nog één nachtje slapen om, na dit dagelijkse aftellen, eindelijk te weten welk spel de nummer één van 2026 is!
Top-100, de nummers 20 tot 11:
Spellengek Top-100 -2026 | 20-11
Nog één nachtje slapen om, na dit dagelijkse aftellen, eindelijk te weten welk spel de nummer één van 2026 is!
Top-100, de nummers 20 tot 11:
Spellengek Top-100 -2026 | 20-11
-
Pura Vida
- Kardinaal
20-11... mooie lijst hoor. Voor mijzelf in te delen in een paar categorieën:
1. De museale spellen, of beter: de spellen uit ons eigen canon van de spellengeschiedenis. Spellen die de deur nooit uitgaan, heel af en toe nog gespeeld worden en een maximale speeltijd meer dan ruimschoots hebben gehaald. Carcassonne, Kolonisten, Dominion en Puerto Rico. Als ik me goed herinner heeft alleen de laatste mijn eigen top 20 gehaald.
2. De hypes van het jaar. Faraway, Castle Combo, Bomb Busters en Sky Team. De eerste twee gaan al zeker 30 potjes goed, maar veel meer speeltijd gaan ze niet halen. Leuke spellen, zeker! De laatste twee heb ik niet geprobeerd, wegens gebrek aan interesse.
3. De zware puntenpuzzels, waarvan SETI in onze top 20 staat en Arnak na enig proberen de deur weer uit is. Wat dat nou is, dat de een enorm aanslaat en de ander zo irriteert? Ik weet het eigenlijk niet eens.
Op naar de top 10. Ik kan me vergissen maar het lijkt erop dat de samenstelling dezelfde is als vorig jaar en dat hooguit enkele posities zijn gewisseld?
1. De museale spellen, of beter: de spellen uit ons eigen canon van de spellengeschiedenis. Spellen die de deur nooit uitgaan, heel af en toe nog gespeeld worden en een maximale speeltijd meer dan ruimschoots hebben gehaald. Carcassonne, Kolonisten, Dominion en Puerto Rico. Als ik me goed herinner heeft alleen de laatste mijn eigen top 20 gehaald.
2. De hypes van het jaar. Faraway, Castle Combo, Bomb Busters en Sky Team. De eerste twee gaan al zeker 30 potjes goed, maar veel meer speeltijd gaan ze niet halen. Leuke spellen, zeker! De laatste twee heb ik niet geprobeerd, wegens gebrek aan interesse.
3. De zware puntenpuzzels, waarvan SETI in onze top 20 staat en Arnak na enig proberen de deur weer uit is. Wat dat nou is, dat de een enorm aanslaat en de ander zo irriteert? Ik weet het eigenlijk niet eens.
Op naar de top 10. Ik kan me vergissen maar het lijkt erop dat de samenstelling dezelfde is als vorig jaar en dat hooguit enkele posities zijn gewisseld?
-
Patries
- Grote Dienaar
Carsassonne en Catan zijn natuurlijk de klassiekers. Die blijven in de collectie. Wel ben ik gaan decimeren met het aantal uitbreidingen voor deze spellen. Carcassonne komt 1x per jaar / per 2 jaar op tafel, Catan minder, vanwege 3 spelers. Dan moet ik weer iemand uitnodigen en dan doen we toch liever wat anders.
Puerto Rico heb ik laatst de deluxe editie gespeeld, voor het eerst dat ik dit spel speelde. Wel leuk, prima om nog een keer te spelen, maar ik hoef het niet aan te schaffen.
Bomb Busters heb ik op het spsp gespeeld, alleen de tutorial. Maar het kwam voor mij over als een beetje getalletjes raden.
Castle Combo en Faraway noem ik in 1 adem. We hebben ze beiden en voor zo'n klein spel zit er zoveel in. We kunnen gerust meerdere potjes achter elkaar spelen.
Seti: vanwege het ruimtevaartthema staat het me niet aan. Op heet spsp wel geprobeerd, ik snap dat mensen het leuk kunnen vinden, zit best goed in elkaar, maar het raakt me niet, vanwege het thema dus.
Sky Team staat me op een of andere manier ook niet aan. Nooit gespeeld, wel een keer een uitlegvideo gekeken.
Dominion 1 keer gespeeld, alleen het basisspel. Ik vond het wat te recht toe recht aan en doe liever deckbuilding spellen met een ander spelmechanisme erbij.
Arnak ook via een uitlegvideo leuk proberen te vinden, maar het pakte me niet, mijn aandacht dwaalde elke keer af bij het kijken. Nu weet ik wel dat ik geen fan ben van workerplacements vanwege het feit dat het workerplacements zijn: dan moet er meer elementen zijn die me aantrekken. Bij Everdell is het bijvoorbeeld het mooie artwork en hoe kaarten elkaar kunnen versterken.
Puerto Rico heb ik laatst de deluxe editie gespeeld, voor het eerst dat ik dit spel speelde. Wel leuk, prima om nog een keer te spelen, maar ik hoef het niet aan te schaffen.
Bomb Busters heb ik op het spsp gespeeld, alleen de tutorial. Maar het kwam voor mij over als een beetje getalletjes raden.
Castle Combo en Faraway noem ik in 1 adem. We hebben ze beiden en voor zo'n klein spel zit er zoveel in. We kunnen gerust meerdere potjes achter elkaar spelen.
Seti: vanwege het ruimtevaartthema staat het me niet aan. Op heet spsp wel geprobeerd, ik snap dat mensen het leuk kunnen vinden, zit best goed in elkaar, maar het raakt me niet, vanwege het thema dus.
Sky Team staat me op een of andere manier ook niet aan. Nooit gespeeld, wel een keer een uitlegvideo gekeken.
Dominion 1 keer gespeeld, alleen het basisspel. Ik vond het wat te recht toe recht aan en doe liever deckbuilding spellen met een ander spelmechanisme erbij.
Arnak ook via een uitlegvideo leuk proberen te vinden, maar het pakte me niet, mijn aandacht dwaalde elke keer af bij het kijken. Nu weet ik wel dat ik geen fan ben van workerplacements vanwege het feit dat het workerplacements zijn: dan moet er meer elementen zijn die me aantrekken. Bij Everdell is het bijvoorbeeld het mooie artwork en hoe kaarten elkaar kunnen versterken.
-
WTULTC
- Elfenkoning
Een paar dagen niet meer mee afgeteld, maar ik ben er weer.
Met de 2 hoogste binnenkomers waarbij ik persoonlijk eigenlijk had gehoopt dat een van hen Take Ten zou zijn, zijn alle binnenkomers bekend. Take Ten heeft dus de lijst niet gehaald. Wellicht is het daarvoor nog iets te recent uitgekomen, want ik zelf vind dit een vrij uniek coöperatief heerlijk spelconcept. Ik durf nu al te voorspellen dat deze volgend jaar wel de lijst in zal komen. Verder blijven het voornamelijk de zwaardere spellen uit de lijst die ik nog niet heb gespeeld. Naar Leven in de Amazone ben ik gezien van de laatste 40 spellen die voorbij zijn gekomen waarvan ik er 7 nog niet van heb gespeeld het meest benieuwd. Ik denk dat ik nog wel ergens een keertje gespeeld ga krijgen. Met Carcassonne begon de moderne bordspellenhobby en ik heb moeite om die uit mijn lijstje te halen. De Crew blijf ik geweldig vinden al komt het nu nog nauwelijks op tafel. Ook omdat je daarvoor gewoon goede slagenspel medespelers moet hebben.
20-11
Gespeeld: 9 (Niet: SETI)
In bezit: 4 (Carcassonne, Puerto Rico, Catan, Dominion)
In top 20: 2 (Carcassonne, Puerto Rico)
30-21
Gespeeld: 8 (Niet: Viticulture en Endeavor Diepzee)
In bezit: 5 (TTR Europe, De Crew, Flip 7, Kwakzalvers, Splendor)
In top 20: 2 (TTR Europe, De Crew)
40-31
Gespeeld: 7 (Niet: Grand hotel Austria, Leven in de Amazone, Spirit Island)
In bezit: 3 (Stenen Tijdperk, Clever, Brass)
50-41
Gespeeld: 6 (Niet: Hoogspanning, Dune, Clank, Wonderous Creatures)
In bezit: 4 (Pandemie, 7 Wonders Duel, Sea salt & paper, Taveenen van de oude stad)
In top 20: 1 (Pandemie)
60-51
Gespeeld: 8 (Niet: LORD: Duel en GWT)
In bezit: 7 (Niet: LORD: Duel, Hitster en GWT)
In top 20: 3 (7 Wonders, Just One, It’s a Wonderfull World)
70-61
Gespeeld: 6 (Niet: Gloomhaven, Pandemie: Legancy, Gaia Project, Saltford)
In bezit: 4 (De Crew Diepzee, Machiavelli, Patchwork, Rajas of the Ganges)
In top 20: 1 (Patchwork)
80-71
Gespeeld: 7 (Niet: Sleeping Gods, Odin en Galactic Cruise)
In bezit: 6 (Niet: Sleeping Gods, Odin, Terra Mystica en Galactic Cruise)
In top 20: 1 (Earth)
90-81
Gespeeld: 5 (Codenames, Taipan, Tzolkin, Qwixx, Bonanza)
In bezit: 4 (Codenames, Taipan, Qwixx, Bonanza)
100-91
Gespeeld: 6 (Marco Polo, Port Royal, Scout, Take 5, Cubirds en Architecten)
In bezit: 3 (Port Royal, Scout en Take 5)
In top 20: 1 (Scout)
Totaal
Gespeeld: 62
In bezit: 40
In top 20: 11 (Carcassonne, Puerto Rico, TTR Europe, De Crew, Pandemie, Scout, Earth, Patchwork, 7 Wonders, Just One, It’s a Wonderfull World)
Met de 2 hoogste binnenkomers waarbij ik persoonlijk eigenlijk had gehoopt dat een van hen Take Ten zou zijn, zijn alle binnenkomers bekend. Take Ten heeft dus de lijst niet gehaald. Wellicht is het daarvoor nog iets te recent uitgekomen, want ik zelf vind dit een vrij uniek coöperatief heerlijk spelconcept. Ik durf nu al te voorspellen dat deze volgend jaar wel de lijst in zal komen. Verder blijven het voornamelijk de zwaardere spellen uit de lijst die ik nog niet heb gespeeld. Naar Leven in de Amazone ben ik gezien van de laatste 40 spellen die voorbij zijn gekomen waarvan ik er 7 nog niet van heb gespeeld het meest benieuwd. Ik denk dat ik nog wel ergens een keertje gespeeld ga krijgen. Met Carcassonne begon de moderne bordspellenhobby en ik heb moeite om die uit mijn lijstje te halen. De Crew blijf ik geweldig vinden al komt het nu nog nauwelijks op tafel. Ook omdat je daarvoor gewoon goede slagenspel medespelers moet hebben.
20-11
Gespeeld: 9 (Niet: SETI)
In bezit: 4 (Carcassonne, Puerto Rico, Catan, Dominion)
In top 20: 2 (Carcassonne, Puerto Rico)
30-21
Gespeeld: 8 (Niet: Viticulture en Endeavor Diepzee)
In bezit: 5 (TTR Europe, De Crew, Flip 7, Kwakzalvers, Splendor)
In top 20: 2 (TTR Europe, De Crew)
40-31
Gespeeld: 7 (Niet: Grand hotel Austria, Leven in de Amazone, Spirit Island)
In bezit: 3 (Stenen Tijdperk, Clever, Brass)
50-41
Gespeeld: 6 (Niet: Hoogspanning, Dune, Clank, Wonderous Creatures)
In bezit: 4 (Pandemie, 7 Wonders Duel, Sea salt & paper, Taveenen van de oude stad)
In top 20: 1 (Pandemie)
60-51
Gespeeld: 8 (Niet: LORD: Duel en GWT)
In bezit: 7 (Niet: LORD: Duel, Hitster en GWT)
In top 20: 3 (7 Wonders, Just One, It’s a Wonderfull World)
70-61
Gespeeld: 6 (Niet: Gloomhaven, Pandemie: Legancy, Gaia Project, Saltford)
In bezit: 4 (De Crew Diepzee, Machiavelli, Patchwork, Rajas of the Ganges)
In top 20: 1 (Patchwork)
80-71
Gespeeld: 7 (Niet: Sleeping Gods, Odin en Galactic Cruise)
In bezit: 6 (Niet: Sleeping Gods, Odin, Terra Mystica en Galactic Cruise)
In top 20: 1 (Earth)
90-81
Gespeeld: 5 (Codenames, Taipan, Tzolkin, Qwixx, Bonanza)
In bezit: 4 (Codenames, Taipan, Qwixx, Bonanza)
100-91
Gespeeld: 6 (Marco Polo, Port Royal, Scout, Take 5, Cubirds en Architecten)
In bezit: 3 (Port Royal, Scout en Take 5)
In top 20: 1 (Scout)
Totaal
Gespeeld: 62
In bezit: 40
In top 20: 11 (Carcassonne, Puerto Rico, TTR Europe, De Crew, Pandemie, Scout, Earth, Patchwork, 7 Wonders, Just One, It’s a Wonderfull World)