Wat waren jouw ervaringen op Spel 2025?

De grootste Belgische spellenbeurs is Spel in Antwerpen. Hier vind je alle informatie.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Nono
Joker

Re: Wat waren jouw ervaringen op Spel 2025?

Bericht door Nono »

Gho Spel
Ik vind het altijd een dubbeltje op zijn kant.
Voor de vrijwilligers van forum ga ik met veel plezier naar Spel.

Ik heb steeds meer en meer het gevoel als ik naar Spel ga dat ik naar een winkel ga die wat tafels gezet heeft om de spellen te verkopen die hij wil dumpen.

Je merkt ook dat grote uitgevers zoals HOT en Geronimo (die tot vorig jaar nog op de polsbandjes stond en zo sponsorde...) niet aanwezig zijn. Ik heb een vermoeden dat zij ook gewoon niet meer zijn opgezet met de manier van verkopen daar. Voor ons als bezoeker is het fijn, je betaalt niet veel voor een spel. Maar als uitgever denk ik dat het niet zo fijn is om je spellen aan dumping prijzen te zien liggen. Zo krijgen heel wat mensen een ander gevoel van de waarde van het spel. Leg maar eens uit waarom je spel in elke winkel 50 EUR kost (wat een logische prijs is voor veel spellen) en dat je het zelfde spel op de beurs kan aankopen voor een 10tje.

Nu voor alle duidelijkheid, de vrijwilligers die de beurs doen draaien zijn top, zij doen hun uiterste best om er een fijne beurs van te maken .

Mijn tip: forum dump de winkel, laat verschillende winkels toe. Jullie hebben de mensen van Adriaenssen niet nodig om een mooie beurs te maken. (ik weet dat ik binnen de dag nu een bericht zal krijgen van hen om me dit berichtte laten aanpassen, maar kijk...) Je hoeft niet de helft van je beursoppervlakte aan winkel te besteden.

Goed genoeg gezaagd over een winkel.

De beurs zelf was fijn, ik heb veel kunnen spelen (bij sommige spellen moet je wat wachten, maar dan speel je iets anders)
Catering was weer top! ook deftige prijzen.
Fijne tweedehandsstand die heel overzichtelijk was.
De meeste speluitleg was goed gegeven. Er zijn altijd uitleggers als je ze ziet staan die je liever mijd omdat je weet dat het niet duidelijk zal zijn, maar dat is overal.

Ik weet niet of ik volgend jaar de lange rit naar Antwerpen maak, maar je weet nooit ;)
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

siepie schreef: zo 23 nov 2025, 09:57 Ja ontbreken van uitgevers valt me ook op. Met name dan Happy Meeple Games viel me op.
Ik wilde er een apart onderwerpje nog aan wagen, maar heb soms het idee dat de uitgevers Spel minder serieus nemen. Ik merk dat aan afvaardiging van mensen en spellen die gestuurd worden.
Ik vermoed dat je het ook hier weer anders zal bedoelen. Maar deze tekst wekt de suggestie dat jij de aanwezige vertegenwoordigers van de uitgevers (waaronder de mensen die de Gouden Ludo in ontvangst namen) als een voorbeeld van "minder serieus nemen" kwalificeert.

Heb je zelf wel door wat voor boodschap je impliciet aan het zenden bent?
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

WTULTC schreef: ma 24 nov 2025, 09:29 Van Geronimo weet ik dat het geen eigen keuze is geweest. Precieze details weet ik niet precies en heeft ook geen toegevoegde waarde voor op het forum.
Weet dat het dus niet altijd de keuze is van de uitgever om niet op een bepaalde beurs aanwezig te zijn.
Ik meen me te herinneren dat er in Vlaanderen in recente jaren ook nog iets speelde rond de arbeidsrelatie van spelleiders en de fiscale gevolgen daarvan.
siepie
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

Erwin schreef: ma 24 nov 2025, 10:53

Ik vermoed dat je het ook hier weer anders zal bedoelen. Maar deze tekst wekt de suggestie dat jij de aanwezige vertegenwoordigers van de uitgevers (waaronder de mensen die de Gouden Ludo in ontvangst namen) als een voorbeeld van "minder serieus nemen" kwalificeert.

Vooral je begin...in het andere topic was er geen sprake van iets anders bedoelen maar van jij die dingen leest die er niet staan.

Ik ben eerlijk gezegd een beetje klaar met jou. Ik heb verderop het nog extra benadrukt. Maar lees jij lekker wat je wilt lezen. Tijd voor die negeer optie hier op het forum!
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

ik was op zaterdag met mijn nichtje op spel, een jaarlijkse traditie inmiddels.
Wij kwamen rond 10.45 aan en (al dan niet dankzij de lego beurs) was het erg druk met parkeren en hebben ook wij na een rondje gereden te hebben langs verschillende plekken voor de betaalde plek op de camperplaats gekozen. Geen groot bedrag met 8 euro voor een dag, maar anders dan verwacht.

Toen we bij de beurs aan kwamen lopen was er tot onze verassing een lange rij! Zelfs op dit uur nog, terwijl de beuers om 10 uur open gaat! Ook kwamen er al wel vele mensen uit met een buit van de (2e hands) winkel, leuk om te zien wat er allemaal al gekocht was.
De rij ging wel vlot, dus het was geen enkel punt. Jas opgehangen, inkom betaald en daar gingen we!

Helaas was al aangekondigd dat de Bordspelmania quiz er dit jaar niet zou zijn, maar dat hebben we absoluut wel gemist! Het is leuk om zo over de beurs te lopen en te zoeken, een favoriet eerste punt van ons bezoek! Ook al win je bijna nooit wat, want er doen zoveel mensen mee, het meedoen is al leuk!
Wellicht volgend jaar weer.

We hebben best wel veel gespeeld, goede sfeer en doorgaans prima uitleg. De catering was goed en prima prijzen. Best wat bekenden gezien en korte praatjes aangezien ik met mijn nichtje was.
Erg leuk en dus ook aangeschaft vonden wij: chicken out! en gloomies. Ook brick this beviel goed, en mess pastry was ook een leuk spel al sloot de uitleg hier bij 2 van de 3 luisteraars niet zo aan. Gelukkig viel het bij mij wel redelijk en kon ik de andere 2 op weg helpen tijdens ons potje. Nog wat andere spelletjes gedaan, die ok waren maar niet bijzonder.

Wij hebben in ieder geval een topdag gehad!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Carrie
Veenboer

Bericht door Carrie »

humske schreef: ma 24 nov 2025, 11:49 Helaas was al aangekondigd dat de Bordspelmania quiz er dit jaar niet zou zijn, maar dat hebben we absoluut wel gemist! Het is leuk om zo over de beurs te lopen en te zoeken, een favoriet eerste punt van ons bezoek! Ook al win je bijna nooit wat, want er doen zoveel mensen mee, het meedoen is al leuk!
Wellicht volgend jaar weer.
Die aankondiging had ik gemist vooraf, maar miste inderdaad de quiz wel. Inderdaad net wat je zegt: altijd leuk om zo over de beurs te speuren en mee te doen.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Erwin schreef: ma 24 nov 2025, 10:55
WTULTC schreef: ma 24 nov 2025, 09:29 Van Geronimo weet ik dat het geen eigen keuze is geweest. Precieze details weet ik niet precies en heeft ook geen toegevoegde waarde voor op het forum.
Weet dat het dus niet altijd de keuze is van de uitgever om niet op een bepaalde beurs aanwezig te zijn.
Ik meen me te herinneren dat er in Vlaanderen in recente jaren ook nog iets speelde rond de arbeidsrelatie van spelleiders en de fiscale gevolgen daarvan.
Klopt, maar dit staat los van of een uitgever al dan niet welkom op de beurs is van de organisatie.

De fiscale regels hebben te maken met de demoers, waardoor uitgevers in België moeilijker een cash (via bank) onkostenvergoeding kunnen geven aan demoers dan in Nederland.
Afbeelding
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

siepie schreef: ma 24 nov 2025, 11:09

Vooral je begin...in het andere topic was er geen sprake van iets anders bedoelen maar van jij die dingen leest die er niet staan.

Ik ben eerlijk gezegd een beetje klaar met jou. Ik heb verderop het nog extra benadrukt. Maar lees jij lekker wat je wilt lezen. Tijd voor die negeer optie hier op het forum!
Die ' boodschap' is bij mij niet binnengekomen. Ik lees vooral een positief geschreven verslag van Siepie die een leuke dag heeft gehad, en die de moeite heeft genomen ons daar deelgenoot van te maken :thumbup:
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

helena schreef: ma 24 nov 2025, 12:53
siepie schreef: ma 24 nov 2025, 11:09

Die ' boodschap' is bij mij niet binnengekomen. Ik lees vooral een positief geschreven verslag van Siepie die een leuke dag heeft gehad, en die de moeite heeft genomen ons daar deelgenoot van te maken :thumbup:
+1
Afbeelding
spothetspel
Locomotief

Bericht door spothetspel »

Een korte terugblik op Spel Antwerpen 2025 georganiseerd door Forum-Federatie op 22 & 23 november

BordSpelGids
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: youtuber

Mijn verslag van SPEL 2025

Bericht door BordSpelGids »

Hey iedereen!

Afgelopen weekend was het eindelijk zover: SPEL 2025, de grootste bordspelbeurs van Vlaanderen! Ik ben er met mijn camera en microfoon op uitgetrokken om de sfeer, de ontdekkingen en vooral de passie van de aanwezige bordspelliefhebbers vast te leggen. Voor wie er niet bij kon zijn of gewoon graag wil nagenieten, deel ik hier graag mijn uitgebreide indrukken van het event.

🔸 White Goblin Games – 12 nieuwe titels!
Bij White Goblin Games sprongen meteen de vele nieuwe releases in het oog. Ze hadden maar liefst 12 nieuwe uitgaven mee, met o.a. Castle Combo en Critter Kitchen als absolute publieksfavorieten. Vooral Critter Kitchen trok veel aandacht – mensen stonden al in de rij om het te spelen, en de eerste druk is bijna uitverkocht.

🔸 Keep Exploring Games – katten, nominaties en enthousiasme
Ook bij Keep Exploring Games was er veel volk. Hun nieuwe spel kyoto no keno, een luchtig spel over katten, viel bij veel bezoekers in de smaak. Daarnaast was Men nefer genomineerd voor zowel de Nederlandse Spellenprijs als de Gouden Ludo. Ze wonnen jammer genoeg niet, maar het blijft een titel om in het oog te houden. (edit: deze was blijkbaar niet genomineerd geweest!)

🔸 adriaensen-speciaalzaak – de gigantische beurswinkel
Zoals elk jaar stond adriaensen-speciaalzaak met een enorme winkelruimte vol spellen, uitbreidingen en de nieuwste releases. Ik sprak bezoekers die net hun aankopen deden – van Faraway tot StoneSpine Architect – vaak titels die ze net op de beurs hadden getest. Mooi om te zien hoe mensen meteen verliefd werden op wat ze gespeeld hadden.

🔸 De Meeple Hoeven – trouwdecoratie wordt bordspel-accessoires
Een van de leukste verrassingen was De Meeple Hoeven: een koppel dat ooit een 3D-printer kocht om trouwdecoratie te maken… en nu geweldige accessoires print voor bordspellen. Player aids, kuipjes, tokens, zelfs oorbelletjes – allemaal 3D-geprint en supertof om te zien.

🔸 Tweedehandsmarkt – koopjesjacht om 11:00
Zoals altijd was de tweedehandszone een hoogtepunt. Om 11 uur ging de deur open en er stond – werkelijk – een rij die je gerust ‘tot in Tokyo’ kon noemen. Mensen brachten hun oude spellen binnen, en bezoekers konden echte pareltjes scoren, soms zelfs spellen die elders al volledig waren uitverkocht.

🔸 Dungeons & Dragons – kennismaking met een DM
Ik sprak ook met Dirk, een ervaren Dungeon Master, die uitlegde wat Dungeons & Dragons zo uniek maakt: het gezamenlijke vertellen van verhalen, keuzes maken, improviseren, en natuurlijk… de dobbelstenen die alles onverwacht kunnen doen draaien. Voor geïnteresseerden: hij speelt elke woensdagavond in De Spelfanaat in Mechelen.

🔸 De organisatie – Forumfederatie
Tot slot sprak ik met Aline, de voorzitster van de Forumfederatie. SPEL 2025 was volgens haar een absolute topeditie met 3600 bezoekers verdeeld over twee dagen – opnieuw een groei tegenover vorig jaar. Volgend jaar wordt extra speciaal, want dan is het de 25e jubileumeditie, op 21 en 22 november 2026.

Het was opnieuw een fantastisch evenement met een warme community, veel nieuwe releases en de bekende gezelligheid waar bordspelbeurzen om bekendstaan.

(edit: Helaas voor zo een grote beurs te zijn, was het me ook opgevallen dat er toch enkele standhouders ontbraken! ik denk maar aan HOT games NL, Happy Meeple Games) Wat hier de exacte reden voor was ben ik achteraf gezien vergeten te vragen aan de organisator maar hopelijk met wat geluk... aangezien het volgend jaar een jubileum editie is. zouden ze nog een extra hal kunnen afhuren? dan is er zeker nog genoeg plek voor iedreen op de beurs want het was wel tamelijk goed gevuld! Althans dat er naast de 2dehands nog wel een plekje was voor 1 standhouder in mijn ogen. Maar misschien was deze vrijgehouden voor doorgang met het opstellen van de beurs voor hefttrucks etc)

Heb je zin om alles écht te zien?
Ik heb een volledige video gemaakt met interviews, sfeerbeelden, tweedehandsjacht, nieuwe releases en meer.
👉 Bekijk de video op mijn YouTube-kanaal en laat gerust een like of reactie achter als je het leuk vond!

Veel speelplezier! 🎲✨
https://www.youtube.com/watch?v=b4X-6k0kTLI
Laatst gewijzigd door BordSpelGids op di 25 nov 2025, 13:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Youtube bordspellen kanaal BordSpelGids - Reviews, top10’s spelregel en meer!
Edwin84
Elfenkoning

Re: Mijn verslag van SPEL 2025

Bericht door Edwin84 »

BordSpelGids schreef: ma 24 nov 2025, 15:27 Hey iedereen!

Afgelopen weekend was het eindelijk zover: SPEL 2025, de grootste bordspelbeurs van Vlaanderen! Ik ben er met mijn camera en microfoon op uitgetrokken om de sfeer, de ontdekkingen en vooral de passie van de aanwezige bordspelliefhebbers vast te leggen. Voor wie er niet bij kon zijn of gewoon graag wil nagenieten, deel ik hier graag mijn uitgebreide indrukken van het event.

(...)
Is dit artikel met AI geschreven?

Een spelfout maakt me nog niet zoveel uit. Maar veel namen die verkeerd zijn geschreven zijn best wel storend.
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Edwin84 schreef: ma 24 nov 2025, 16:16

(...)

Een spelfout maakt me nog niet zoveel uit. Maar veel namen die verkeerd zijn geschreven zijn best wel storend.
De leukste vind ik Keton Nokeno :lol: .
Afbeelding
BordSpelGids
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: youtuber

Bericht door BordSpelGids »

Edwin84 schreef: ma 24 nov 2025, 16:16

(...)

haha oeps ik merk het hier nu ook inderdaad op. Het was eens een probeerseltje in de drukte.
Omdat ik besef dat sommige liever lezen dan de video kijken. Had ik het script van de video afgehaald.
En dan idd door AI laten opzetten in een beknopte samenvatting. Maar er zitten hier en daar duidelijk nog wat mankementjes in :lol: .
Youtube bordspellen kanaal BordSpelGids - Reviews, top10’s spelregel en meer!
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Foto-impressies van Spel op zaterdag

IMG_7820k.jpg
IMG_7848k.jpg
IMG_7849k.jpg
Bij 999 Games stonden vooral Bomb Busters en het vernieuwde Nuns on the Run in de kijker. Maar je vond er ook o.a. Vlooot, Flip 7 én Sky Team

IMG_7838k.jpg
Keep Exploring Games met o.a. Men Nefer, Het Onbewuste en Sleeping Gods

IMG_7839k.jpg
Villainous Unstoppable bij Ravensburger

IMG_7833k.jpg
Take Time bij Asmodee

IMG_7832k.jpg
Themaplein Ruimte, met o.a. SETI

IMG_7852k.jpg
Themaplein ImprESSENs met The Voynich Puzzel

IMG_7831k.jpg
Grote belangstelling en lange rij voor de tweedehandsstand

IMG_7835k.jpg
Groepsfoto met de aanwezige clubleden op zaterdag (ontbrekend lid was druk aan het uitleggen).
Ook op zondag was er een clubafvaardiging op de beurs.

IMG_7850k.jpg
Rite, het asymmetrische en tactische wargame van Dotwood Games

IMG_7851k.jpg
Bij DSV heel veel nieuwe spellen o.a. Forestry en Aquaria, ...

IMG_7840k.jpg
... en SETI: De Zoektocht naar Buitenaardse Intelligentie

IMG_7842k.jpg
IMG_7843k.jpg
Heel wat interesse voor de korte spelletjes van White Goblin Games zoals Qwixx 15, Sixto, The Game 10 en Wie Weet Wat
IMG_7841k.jpg
IMG_7844k.jpg
en verder goed gevulde tafels voor o.a. Faraway, Castle Combo, Gnome Hollow en Barcelona

IMG_7847k.jpg
IMG_7855k.jpg
Bij de nieuwe Vlaamse uitgever Times Fade Away werd Lokaas getest en goed bevonden: aanrader!

IMG_7846k.jpg
Gam'inBIZ demonstreerde o.a. Hidden Leaders Duel

IMG_7856k.jpg
Als afsluiter van een mooie beursdag nog kort een stop bij Piet, die me graag
Brilliant uitlegde.