Nox' Spellenzolder - Gelati

Uitleg en reviews van bord- en kaartspellen d.m.v. beeldmateriaal

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

pieter.schutz
Condottiërre

Re: Nox' Spellenzolder - Gelati

Bericht door pieter.schutz »

Edwin84 schreef: za 05 jul 2025, 10:51
Lucky Jack schreef:Sjonge, wat een trigger reactie op de uitspraak van een naam. Jeugdtrauma?
Je vergeet dat het een vrouwennaam is.

Had de ontwerper Michel (m) geheten en hij zegt Michelle (v) was het geen probleem.
Hoe kom je daar nou weer bij. Wat een rare reactie.

Ik ben het met Siepie eens dat het enigszins slordig is om de naam verkeerd uit te spreken, juist als het spel door Jolly Dutch (waar Nox voor deze video mee samengewerkt heeft) specifiek ook wordt gemarket als van een Nederandse ontwerper.

Ik snap niet helemaal waarom het opmerken van die slordigheid tot een soort hetze tegen Siepie leidt, maar ik vind het nogal een kinderachtige manier om te reageren.
Afbeelding
Henri Jans
Matroos

Bericht door Henri Jans »

pieter.schutz schreef: za 05 jul 2025, 14:01 Ik snap niet helemaal waarom het opmerken van die slordigheid tot een soort hetze tegen Siepie leidt, maar ik vind het nogal een kinderachtige manier om te reageren.
Ik denk dat dat nog eens niet zozeer komt omdat Nox aangesproken wordt op het verkeerd uitspreken van de naam van de spelontwerpster, maar veel meer doordat tegelijkertijd door dit kleine foutje de kwaliteit van zijn video's in twijfel wordt getrokken (mede door de hoge kwantiteit van zijn video's). En dat laatste vind ik ook absoluut niet terecht. Zijn speluitleggen zijn gewoon goed en ik kan hem zelden betrappen op fouten in zijn video's. Natuurlijk zullen er weleens een of meerdere detailregeltjes missen (zeker bij de zwaardere spellen), maar zijn video's zijn naar mijn mening ook niet zozeer bedoeld dat je na het luisteren ieder detailregeltje weet en direct het spel kunt spelen (regelmatig kan dit ook wel), maar juist dat je een goed beeld krijgt van hoe het spel speelt en je hiermee tevens kunt bepalen of het spel wat voor je is. En hier gebruik ik zijn video's (en velen met mij) dankbaar voor. Als ik twijfel over een spel kijk ik zijn video om te bepalen of ik het spel leuk denk te vinden en als ik het spel inmiddels heb kijk ik meestal voordat ik de handleiding ga doorlezen eerst zijn video om alvast een beeld te krijgen hoe het spel in grote lijnen in zijn werk gaat en tevens hoe hij zijn uitlegt aanpakt (wat ik evt. ook weer toe kan passen als ik het aan andere uit moet leggen).

Overigens werd in een eerdere post in dit topic ook gerefereerd aan De Spelletjesvrienden dat zij de naam van de spelontwerpster wel goed uitspraken. Dit zegt naar mijn mening niets over de kwaliteit van een review. Als ik hun hoor hebben zij een spel vaak ook maar één of enkele keren gespeeld. Bomb busters waren ze ook aan het bespreken in hun uitzending, terwijl ze aangaven nog maar één of enkele missies gespeeld te hebben. Zegt zo'n review dan wel alles terwijl er 66 missies in de doos zitten? Voor mij verder geen probleem, want je krijgt er toch enigszins een beeld door van het spel, maar als ik echt een vollediger beeld wil hebben van een spel grijp ik toch eerder terug naar de video's van Nox.

Ik heb verder altijd met veel plezier naar de bordspelshows en podcasts van De Spelletjesvrienden geluisterd (en heb enorm veel respect voor wat ze in een kleine 5 jaar tijd opgebouwd hebben), maar ik merk dat ik de laatste tijd er geleidelijk aan wel met steeds minder plezier naar hun uitzendingen aan het luisteren ben. Het begint een steeds grotere reclameshow voor hun eigen spellen te worden. Ik denk dat inmiddels minstens de helft van de uitzendingen over hun eigen spellen gaat en dat vind ik wel jammer, vooral omdat ze het er ook wel erg dik opleggen hoe geweldig ze hun eigen spellen vinden (en ja, ze hebben er ook echt meerdere goede titels tussen zitten). De laatste podcast over hun eigen top 10 spellen van hun eigen uitgeverij was in dat opzicht wel een dieptepunt. Bij elk spel werd weer benadrukt dat ze eigenlijk geen keuze konden maken en dat elk van hun spellen GEWELDIG is. Op zich natuurlijk niets mis mee om reclame voor je eigen spellen te maken en ook wel logisch en zeker de verhalen over wat er allemaal bij komt kijken om een spel uit te geven vind ik harstikke interessant om te horen, maar het is jammer dat ze daarbij hun objectiviteit verliezen wat naar mijn mening ten koste gaat van de kwaliteit van hun uitzendingen (die daarvoor uitstekend was!). Het feit dat ze al hun spellen op BGG een 10 geven zegt eigenlijk al genoeg. Je kunt niet alleen maar spellen uitgeven die je zelf een oordeel 10 waard vind (dat zullen 999 Games en WGG ook niet doen) en je gaat mij niet wijsmaken dat ze een spel als Forever home (die ik overigens wel leuk vind om te spelen) net zo goed vinden als Sleeping gods of Arkham horror die ze ook een 10 geven. Ik snap dat je je eigen spellen een niet al te laag cijfer wil geven, maar onthoud ze dan van beoordeling op BGG.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Erwin »

pieter.schutz schreef: za 05 jul 2025, 14:01 Ik snap niet helemaal waarom het opmerken van die slordigheid tot een soort hetze tegen Siepie leidt, maar ik vind het nogal
een kinderachtige manier om te reageren.
Ik zie vooral een 'soort hetze' door Siepie. Zij uit - met alle recht van de wereld - kritiek op de uitspraak van een naam. Heb ik geen enkele moeite mee.

Vervolgens draaft ze door met een generieke diskwalificatie van Nox' content. Dat vind ik zuur, onfatsoenlijk en onterecht. Voelt een beetje als een 'soort hetze' tegen deze content creator. Heb ik je hiermee geholpen je blinde vlek weg te poetsen?
Carrie
Veenboer

Bericht door Carrie »

Henri Jans schreef: za 05 jul 2025, 18:40 Overigens werd in een eerdere post in dit topic ook gerefereerd aan De Spelletjesvrienden dat zij de naam van de spelontwerpster wel goed uitspraken.
Volgens mij refereert dit naar mijn opmerking. In die opmerking zeg ik alleen dat (zelfs) de spelletjesvrienden het juist wisten uit te spreken. Ondanks dat ik bij hen vaak verkeerd/ bijzonder uitgesproken namen van designers en spellen voorbij heb horen komen in hun video's, hebben ze het hier wel bij het juiste eind. Ik zeg hiermee verder niets over de spelletjesvrienden of over de kwaliteit van hun video's of wat ik daarvan vind. Het viel mij juist daardoor op, omdat het twee video's zijn, die ik heb bekeken waar de naam van de designer wordt genoemd. En heel eerlijk: als je dan de naam van de designer noemt in je video, dan verwacht ik dat je weet wie het is. Zoals eerder genoemd, op BGG staat gewoon een foto erbij als je de designer bij het spel aanklikt. Paar seconden werk. Nox had ook niet de designer hoeven te noemen.
Erwin schreef: za 05 jul 2025, 23:11 Vervolgens draaft ze door met een generieke diskwalificatie van Nox' content. Dat vind ik zuur, onfatsoenlijk en onterecht. Voelt een beetje als een 'soort hetze' tegen deze content creator. Heb ik je hiermee geholpen je blinde vlek weg te poetsen?
.

Ik heb de posts nog eens nagelezen maar ik lees dit er helemaal niet in. "generieke diskwalificatie van Nox' content" waar dan? Door het benoemen van de hoeveelheid filmpjes die Nox maakt? Dit is toch zo? Soms staan er hier wel 5 filmpjes op 1 dag en dat zo een paar weken achter elkaar. Zegt verder niks over de content verder van de filmpjes. Daarbij wordt de persoon Nox verder niet aangevallen, maar Siepie wel (referentie van jeugdtrauma's?). Ik vind dit echt veel te ver gaan. En ja, dan is het een hetze van een aantal mensen nu tegen 1 forum gebruiker hier in dit onderwerp nu. Ik lees nergens een hetze tegen een content creator door het benoemen van een slordigheid waar niet op gereageerd wordt door de content creator of hoe een ieder deze mensen dan ook noemt (voordat daar iemand over valt).
EEMBC
Hazelnoot Ridder

Bericht door EEMBC »

Ik weet niet hoe je hier moet liken. Maar bij deze een +1 voor Carrie.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Carrie schreef: zo 06 jul 2025, 09:21

Ik heb de posts nog eens nagelezen maar ik lees dit er helemaal niet in. "generieke diskwalificatie van Nox' content" waar dan? Door het benoemen van de hoeveelheid filmpjes die Nox maakt? Dit is toch zo? Soms staan er hier wel 5 filmpjes op 1 dag en dat zo een paar weken achter elkaar. Zegt verder niks over de content verder van de filmpjes. Daarbij wordt de persoon Nox verder niet aangevallen, maar Siepie wel (referentie van jeugdtrauma's?). Ik vind dit echt veel te ver gaan. En ja, dan is het een hetze van een aantal mensen nu tegen 1 forum gebruiker hier in dit onderwerp nu. Ik lees nergens een hetze tegen een content creator door het benoemen van een slordigheid waar niet op gereageerd wordt door de content creator of hoe een ieder deze mensen dan ook noemt (voordat daar iemand over valt).
Het is indirect verwoord, maar ik lees het er echt in en stoor me aan de boodschap.

Ik heb geen negatief beeld bij de persoon achter de boodschap en vind de op de persoon gerichte aanvallen ook veel te ver gaan. Goed dat je dit zo benoemt.
Henri Jans
Matroos

Bericht door Henri Jans »

Erwin schreef: zo 06 jul 2025, 12:04
Carrie schreef: zo 06 jul 2025, 09:21

Het is indirect verwoord, maar ik lees het er echt in en stoor me aan de boodschap.

Ik heb geen negatief beeld bij de persoon achter de boodschap en vind de op de persoon gerichte aanvallen ook veel te ver gaan. Goed dat je dit zo benoemt.
Geheel met Erwin eens
Iris_

Bericht door Iris_ »

pieter.schutz
Condottiërre

Bericht door pieter.schutz »

Carrie schreef: zo 06 jul 2025, 09:21 Daarbij wordt de persoon Nox verder niet aangevallen, maar Siepie wel (referentie van jeugdtrauma's?). Ik vind dit echt veel te ver gaan. En ja, dan is het een hetze van een aantal mensen nu tegen 1 forum gebruiker hier in dit onderwerp nu. Ik lees nergens een hetze tegen een content creator door het benoemen van een slordigheid waar niet op gereageerd wordt door de content creator of hoe een ieder deze mensen dan ook noemt (voordat daar iemand over valt).
Dank, dit is inderdaad precies wat ik bedoelde.
Afbeelding
Carrie
Veenboer

Bericht door Carrie »

Iris_ schreef: zo 06 jul 2025, 12:14
In dat onderwerp ging het niet alleen over Nox, maar over allerlei content creators die veel video's posten hier op het forum en vervolgens niet reageren op hetgeen ze hier zetten. Dat was een veel bredere discussie die o.a. ook ging over het 'ondersneeuwen' van discussies van forum bezoekers onderling, waardoor die posts lastig te vinden waren of al heel snel niet meer zichtbaar waren door de lijst van nieuwe filmpjes aankondigingen. Daar was Siepie niet de enige die aan dat draadje deelnam. Door nu andere onderwerpen erbij te halen hier in dit topic, waar een persoon hier op het forum ook aan deel heeft genomen geeft mij alleen maar het idee dat de hetze alleen maar verder gevoed wordt en nu alles van deze persoon onder een vergrootglas komt te liggen, om in deze bewoordingen te blijven.
Iris_

Bericht door Iris_ »

Carrie
Veenboer

Bericht door Carrie »

Iris_ schreef: zo 06 jul 2025, 15:16
Volgens mij vergeet je hier twee woorden: en inderdaad niet alleen door Siepie. Er waren nl meerdere forum leden niet heel blij met alle posts die door verschillende content creators toen gemaakt werden en dat ook kenbaar hebben gemaakt in dat onderwerp. Geen idee welke onnodige opmerkingen het hier over gaat. Iedereen die deelnam aan die discussie heeft toen aangegeven wat ze wel of vooral niet goed vonden van de pagina vullende linkjes middels meerdere opmerkingen in die thread. Maar het blijft op mij nu overkomen dat je dit blijft focussen op 1 persoon mede door je opmerking hierboven waar je 'onnodige opmerkingen' blijkbaar alleen aan Siepie toeschrijft, want dat haal je er nu specifiek uit. Door bovenstaande zo neer te zetten en op een heel ander topic de nadruk te leggen, is het nu net of Siepie de enige was in dat onderwerp die iets over (alleen) Nox te melden te had. Dat was niet zo. En dat bedoel ik met alleen maar toevoegen aan de hetze tegen 1 persoon hier nu.
Iris_

Bericht door Iris_ »

Carrie
Veenboer

Bericht door Carrie »

Iris_ schreef: zo 06 jul 2025, 16:47
Tja, ik weet dat die opmerkingen die je nu specifiek noemt ironisch bedoeld waren als reactie op een eerdere opmerking daar.
siepie
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

Ok ik had gezegd niet meer te reageren, maar ik heb nu dingen gelezen waar ik toch echt even een grens moet gaan trekken. Prima als mensen het niet met me eens zijn. Ik heb zelfs nog geprobeerd luchtig te reageren in mijn laatste reactie en gehoopt dat het klaar zou zijn. Maar er worden nu steeds meer dingen bij gehaald. En vooral uit context getrokken, dat ik nu echt er klaar mee ben. Ik hoop dat de admins nu dit op slot zetten, want ik waardeer de bijval van anderen, maar het nodigt blijkbaar alleen maar uit om al mijn berichten erbij te gaan halen om maar aan te tonen dat ik iets tegen Nox heb. Iemand die er een onprettig gevoel bij krijgt omdat hij er bepaalde dingen in leest? Wat moet ik dan wel geen gevoel krijgen bij de opmerkingen die er gewoon heel direct staan, gericht aan mij als persoon?

Voor eens en voor altijd: ik heb helemaal niks tegen de beste man. Klaar, basta, doei!
Afbeelding
Gesloten