nieuwe uitgaves White Goblin Games

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

Sjongejonge zeg. Het spel is nog niet eens uit of er wordt al een uitbreiding voor aangekondigd...??? Dan ga ik me afvragen of het basisspel wel voldoende is getest, en of klanten niet een poot wordt uitgedraaid.

Labels:
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

cymric schreef:Sjongejonge zeg. Het spel is nog niet eens uit of er wordt al een uitbreiding voor aangekondigd...??? Dan ga ik me afvragen of het basisspel wel voldoende is getest, en of klanten niet een poot wordt uitgedraaid.
Of het spel is juist erg goed getest. Er is extra vet weggesneden, waardoor het basisspel beter speelbaar wordt en/of voor een lagere prijs kan worden aangeboden. In deze positieve benadering worden de extraatjes nu in een afzonderlijke verpakking aangeboden.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Sorry, ben het niet met je eens. We hebben het nu over de klassekaarten, waarvan er in het basisspel 'maar' zes worden geleverd. Puur door de manier waarop die kaarten worden gebruikt en hun aantal zal het aantal nuttige combinaties niet erg variëren. Okee, gestroomlijnd, vet weggesneden, enzovoort. Maar dat rijmt slecht met Johnny's wervende praatje op BGG waarin hij aankondigt om de twee weken één van de twaalf nieuwe klassekaarten te bespreken, waar hij tot augustus mee bezig is. In zijn eigen woorden:
Johnny de Vries schreef:Ofcourse there are freaking good combo's in the basegame but the joy you will experience with this game will increase a lot whenever the first expansion is released.
Met andere woorden: het grote publiek mag eerst ruiken aan de basis, maar de échte lol komt pas met de eerste uitbreiding, die we zachtjes aan jullie gaan voeren en in kwartaal 3 (of zo) op de markt komt. Als het spel zoveel beter en uitdagender wordt, doe ze er dan gewoon meteen in.

Kosten een probleem? Dat kan ik me voorstellen met die megadingen. Ze zijn namelijk heel erg groot in verhouding tot hun functie (zie hier). Het artwork van Alexander Roche komt zo beter tot z'n recht, vooruit, maar voor zover ik begrijp verandert er niets als het kaarten van Mykerinos-formaat waren geweest. De doos had één extra stansraam nodig gehad, en één los velletje papier om de werking van de extra klassekaarten uit te leggen. Nu komt er een extra doosje bij. (Ik vraag me zelfs af of het niet goedkoper zou zijn geweest de karakters op speelkaarten af te drukken. Er gaan immers precies 3 sets uit een vel van 54 kaarten.)

Zoals onze Engelse vrienden zeggen: I smell a rat. Maar als jij de zaak positief wenst te beschouwen, houd ik je niet tegen.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Ik heb het spel nu een drietal keer kunnen spelen en er zitten met de huidige 6 kaarten al verrassend goede combinaties in. Zo kun je bijvoorbeeld met de boer een extra populatieblokje toevoegen aan een regio, vervolgens met de koopman 3 populatieblokjes naar een aangrenzende regio verplaatsen en als je dat slim doet, kun je met de koning direct één van die populatieblokjes in het (veilige) kasteel plaatsen.

Omdat je goed op de hoogte moet zijn wat de klassekaarten kunnen en deze telkens weer bij andere spelers liggen, kan ik me voorstellen dat er voor een groot formaat is gekozen. Ik ken de Mykerinos-kaarten niet dus daar heb ik geen vergelijk mee, maar ik vind de kaarten bij Macao bijvoorbeeld aan de kleine kant, zeker daar ze naast en boven het bord liggen. Daar had juist een groter formaat niet misstaan.

Wat de precieze achtergrond is bij de tijd die zit tussen het basisspel en de uitbreiding, weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat je na anderhalf jaar ontwikkeltijd en enige vertraging het basisspel eindelijk op de markt wilt brengen. Als je blijft wachten op telkens weer nieuwe ontwikkelingen of ideeen (die immers ook weer getest moeten worden, wat doorgaans veel tijd kost), komt het spel nooit op de markt.
Ik heb daar overigens minder moeite mee dan wanneer een spel helemaal uitgemolken wordt en uitbreiding nummer 10 zich aandient (de laatste Carcassonne-uitbreidingen hoef ik écht niet meer te hebben; als het het spel nu echt eens helemaal anders (lees: beter) zou maken...). Daar ben ik dan wel klaar mee, maar dat is voor iedereen natuurlijk weer anders.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

cymric schreef:Met andere woorden: het grote publiek mag eerst ruiken aan de basis, maar de échte lol komt pas met de eerste uitbreiding, die we zachtjes aan jullie gaan voeren en in kwartaal 3 (of zo) op de markt komt. Als het spel zoveel beter en uitdagender wordt, doe ze er dan gewoon meteen in.
Ik heb inmiddels een paar potjes gespeeld. Rattus is een lollig en vlot spelletje, waarbij het vinden van de juiste combinatie van klassekaarten op het juiste moment erg belangrijk is (hetzelfde geldt overigens voor het aangaan van bondgenootschappen). De set klassekaarten in het basisspel klaart de klus naar mijn mening prima. Ik zit op het eerste gezicht niet te wachten op nog meer kaartjes (bij nader inzien, een vervanging van de heks kan wellicht geen kwaad).

Ik ben minder te spreken over de matige kwaliteit van de Nederlandstalige spelregels (wollige zinnen en een paar vervelende foutjes). Het lijkt erop dat de eindredacteur heeft zitten suffen.

De zeer hoge geluksfactor is voor sommige spelers vermoedelijk ook een afknapper. Ik had er door de korte speelduur weinig moeite mee.
Elenitza
Regenmaker

Bericht door Elenitza »

Bondgenootschappen? Heb ik ergens iets in de regels gemist?
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Wellicht door in elkaars gebied te gaan zitten :)
John
Joker

Bericht door John »

Jeetje, ligt dat nou aan mij?? Wat een klein lettertype gebruiken ze op de site zeg. Qua layout is ie wel gaaf, maar dat lettertype.... :(
http://www.goedkopegezelschapsspellen.nl
Viva
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: la Vida

Bericht door Viva »

Volgende op whitegoblingames.nl gelezen:
Ook de 2e winnaar bekend van een gesigneerd exemplaar van Macao!

Online Macao spel gewonnen door spelrecensist

Het Macao online spel waarmee je een gesigneerd exemplaar van het nieuwe topspel van auteur Stefan Feld kon winnen is offline gegaan. In ons online Macao-spel - waarin de windroos een beetje doorgedraaid is – maakte je kans op een gesigneerd exemplaar van dit spel. De winnaar van het 2e gesigneerde exemplaar is inmiddels bekend en die persoon is niemand minder dan Ronald Hoekstra van Spelmagazijn.nl Hij behaalde een score van maar liefst 64 punten en was daarmee met afstand de winnaar.
Veel plezier gewenst met dit unieke exemplaar van Macao.
Gefeliciteerd!
En nu nog een spelbeschrijving van Ronald op Spelmagazijn.
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com

Bericht door Rubik »

Viva schreef:Gefeliciteerd!
En nu nog een spelbeschrijving van Ronald op Spelmagazijn.
Ik weet dat ik hopeloos achterloop met updates en spelbeschrijvingen. Ik zal Macao wat plaatsjes naar boven schuiven. Ik heb Macao inmiddels wel 2 keer gespeeld.